رولبرینگ استوانه ای کف گرد

جدول انتخاب بلبرینگ
جدول انتخاب بلبرینگ
ژانویه 21, 2023
بلبرینگ های آی ان آ INA
قیمت بلبرینگ آی ان آ INA
ژانویه 21, 2023

رولبرینگ استوانه ای کف گرد

رولبرینگ استوانه ای کف گرد، قطعه ای به کار رفته در ماشین آلات و ابزار آلات صنعتی است که لغزش پایینی دارد و مقاومت بالایی دارد و حرکت دورانی قطعات گوناگون را ممکن می سازد. بیرینگ ها در صنعت اجزاء چرخنده ای هستند که برای تحمل فشار و بار در صنعت به کار می روند. این اجزاء اگر به شکل ساچمه باشند به آن ها بلبرینگ و اگر به شکل رول باشند به آن ها رولبرینگ می گویند. رولبرینگ ها از لحاظ فرم و شکل لبه ها در رینگ ها با یکدیگر متفاوت هستند.

این محصولات بر اساس شکل و فرم رول به گونه های مختلفی تقسیم می گردند که شامل این موارد می شوند: رولبرینگ استوانه ای یا Cylindrical Roller Bearings، رولبرینگ بشکه ای یا Spherical Roller Bearings، رولبرینگ های مخروطی یا Taper Roller Bearings، رولبرینگ های کف گرد یا Spherical Roller Bearings، رولبرینگ های کف گرد سوزنی یا Needle Spherical Roller Thrust Bearings.

رولبرینگ های استوانه ای، در صنایع مختلف، کاربرد فراوانی دارند زیرا می توانند مقدار فراوانی بار و فشار را به صورت شعاعی تاب بیاورند. رولبرینگ های استوانه ای به دو دسته شناور و غیر شناور متمایز می گردند. تفاوت این دو نوع در این است که رولبرینگ های استوانه ای شناور می توانند بار محوری را در دو جهت تاب بیاورند و رولبرینگ های استوانه ای غیر شناور، می توانند بار محوری را فقط در یک جهت تاب بیاورند.

در رولبرینگ های استوانه ای، شکل غالب رولرها و شیارها به فرم استوانه است ولی به دلیل کاهش تمرکز تنش و درگیری و افزایش دوام و طول عمر رولبرینگ ها، رولر ها را به شکل سطحی لگاریتمی تولید می کنند. سطح داخلی لبه های حلقه ها یا رینگ ها، برای روان کاری بهتر و ضخامت لایه روغن، رو به بیرون می سازند.

رولبرینگ استوانه ای کف گرد به طور معمول از سه جزء تشکیل شده است که هر سه قطعه بر اساس استانداردهای ویژه ای ساخته و پرداخته می شوند. یک واشر شفت، قفسه به همراه ساچمه ها یا غلطک های استوانه ای و یک واشر محفظه، رولبرینگ استوانه ای کف گرد را تشکیل می دهند.

فرم قرار گرفتن این اجزاء در کنار یکدیگر، این بیرینگ ها را برای تحمل فشار ها و بار های محوری سنگین مطلوب می سازد. رولبرینگ استوانه ای کف گرد در مقابل بارهای شوک و ضربه ای حساس نیستند و بسیار سخت و مستحکم هستند. این محصول، فضای محوری کمی برای نصب کردن و جا زدن می خواهد.رولبرینگ استوانه ای کف گرد به دو صورت تک ردیفه و دو ردیفه در بازار وجود دارند.

رولبرینگ استوانه ای کف گردی که به شکل یک ردیفه تولید و عرضه می گردند، بار محوری را تنها از یک سو می توانند تحمل کنند. در برخی از مدل ها و سری های این نوع بیرینگ ها می توان با کمک گرفتن از یک واشر میانی و دو تا قفسه غلطک، رولبرینگ ها را به صورت دو سویه برای تحمل فشار بار در دو محور تبدیل کرد. در محل های مورد استفاده رولبرینگ که دارای استحکام مناسب باشد و پرداخت شده باشد، واشر محفظه یا نشیمنگاه و شفت، قابل حذف شدن می باشند و از خود قفسه و ساچمه ها یا غلطک ها استفاده می شود.

کاربرد اصلی این محصول در کاربردهای مکانیکی، صنعتی و سایر پروژه هایی که به حرکت دورانی نیاز دارد، می باشد. در واقع رولبرینگ استوانه ای کف گرد فشار را از روی دیگر اجزای در حال دوران می کاهد. قفسه این محصول که دارای ساچمه ها می باشد از آلیاژ های سبک مانند برنج تولید می گردد. در برخی مورد ها از جنس فیبری است که تا دمای 120 درجه سانتی گراد تحمل دمای بالا را دارد.

در کارکرد رولبرینگ استوانه ای کف گرد این نکته اهمیت خاصی دارد که تمام اجزای دستگاه که با این محصول در ارتباط هستند دارای زاویه مناسبی با محور شفت داشته باشند. دیگر آنکه در این محصولات، پله ای نبودن و یکنواخت بودن اجزاء اهمیت فراوانی دارد.برای آنکه غلطک های رولبرینگ استوانه ای کف گرد، بر روی شیار خود سر نخورد، باید یک بار حداقلی به این قطعه فشار وارد نماید که این بار حداقلی را از فرمولی برای هر محصول حساب می کنند.

برخی رولبرینگ های استوانه ای کف گرد، دارای دو ردیف غلطک در یک شیار مشترک در حلقه یا رینگ خارجی هستند که شکلی منحنی دارد. در این موارذ دو شیار در حلقه درونی نسبت به محور رولبرینگ زاویه ایجاد می کنند.رولبرینگ های استوانه ای کف گرد خاصیت خود تنظیمی دارد و به ناهم راستایی در شفت حساس نمی باشد و در این موارد علاوه بر اینکه بار شعاعی را تاب می آورد، بار محوری را نیز تحمل می کند. غلطک های این محصول متقارن و با تعداد زیاد می باشند که قدرت تحمل این محصولات را به شکل چشم گیری بالا می برد.