نشست بلبرینگ

رولبرینگ نسوز
جولای 11, 2021
رولبرینگ ان تی ان NTN
جولای 11, 2021

نشست بلبرینگ

بلبرینگ ها قطعات حساسی هستند و می بایست حتی با پرداخت هزینه سنگین بهترین و مرغوبترین آنها مورد استفاده قرار گیرد. بالاخص بلبرینگ هایی که تحت بارگذاری های سنگین در ماشین آلات قرار میگیرند از اهمیت ویژه ای در حفظ قطعات دیگر برخوردار هستند. بطور کلی با توجه به حساسیت کاربری حساسیت در تولید بلبرینگ نیز بسیار بالا می باشد.

اما بلبرینگ ها در طی مدت کاری طولانی و تحت نیروها و تنش های تخریبی وارده از طرف ماشین دچار نشست می شوند. میزان نشست نسبت مستقیمی با سرعت دورانی شافت و میزان بار وارده بر بلبرینگ داشته و با قطر ساچمه های بلبرینگ نسبت عکس دارد. بدین معنا که هر قدر سرعت زاویه شافت که در فیزیک با آلفا یا امگا شناخته می شود بالا تر رود میزان نشست نیز بالاتر می رود.

به همین ترتیب با افزایش میزان بار ناشی از وزن شافت و نیروها و تنش های اعمالی میزان نشست نیز افزایش پیدا می کند. اما مفهوم نشست بلبرینگ ها با نشست سطحی آنها یکسان است بدین معنا که با افزایش نشست سطحی بلبرینگ که می تواند با نسبت بالاتری بر روی ساچمه بلبرینگ و با نسبت کمتری بر روی کونس اتفاق افتد حد فاصل کونس ها در یک طرف بلبرینگ افزایش (نیم دایره پایینی) و در طرف دیگر (نیم دایره بالایی) کاهش پیدا می کند که نتیجه ی نشست سطحی بلبرینگ است.

نشست سطحی بلبرینگ سبب می شود عملا ساچمه های پایینی بلبرینگ از چرخه خارج شده و نقشی در تعلیق بار ایفا نکرده و فشار بیشتری بر ساچمه های بالایی بلبرینگ وارد شود و علاوه بر این سبب افت ارتفاع در اتصال شافت شده که مشکلات بزرگی مانند انحنای شافت و گشتاور ها و لنگر ها را به دنبال داشته باشد. افت و نشست بلبرینگ برای بلبرینگ های کف گرد دیر تر و با تاثیرات کمتر و برای بلبرینگ های شعاعی سریعتر و با تاثیرات مخرب تری صورت می پذیرد.