بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

بلبرینگ فولادی
بلبرینگ فولادی
دسامبر 20, 2021
یاتاقان ایگرگ
یاتاقان ایگرگ
ژانویه 18, 2022

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه یکی از انواع پر کاربرد بلبرینگ ها در صنایع می باشد. هرگاه فشار وارد شده بر روی یک بلبرینگ بیش از حد باشد و بلبرینگ توان تحمل آن را نداشته باشد، یک بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از بلبرینگ ها دارای دو ردیف غلطک هستند. بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه با وجود طراحی ساده ای که دارد اما بسیار پر کاربرد است. از این بلبرینگ برای کارکرد های با سرعت بالا استفاده می شود. شیار ساچمه این بلبرینگ ها به صورت عمیق و یک دست می باشد. به همین دلیل قابلیت تحمل بار به صورت محوری و شعاعی را دارند و شیار های آن مکمل یکدیگر می باشند. بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه معمولا با کاسه نمد فلزی طراحی و ساخته می شود که دو طرف کاسه نمد توسط گریس پر می شود. نکته مهمی که باید رعایت شود این است که در هنگام جازدن، نباید بلبرینگ را شسته و یا در معرض حرارت قرار داد.

کاربردهای بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

بلبرینگ که با نام یاتاقان توپی هم شناخته می شود یکی از مهمترین قطعات است که در صنایع به کار گرفته می شود. از بلبرینگ ها برای جابه جایی اجسام سنگین استفاده می شود و این قطعات از ایجاد ساییدگی و اصطکاک جلوگیری می نمایند. در داخل بلبرینگ ساچمه های گردی تعبیه شده است که فشار وارده بر بلبرینگ از طریق دوسطحی که در حال حرکت هستند، کاهش می یابد و باعث می شود تا حرکت کردن با سهولت انجام شود. عملکرد بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه به این صورت است که فشار وارده ابتدا از لایه خارجی به گوی منتقل می شود و بعد از آن به لایه داخلی منتقل می شود. به علت کروی بودن گوی ها، فاصله تماس بین لایه داخلی و خارجی کاهش می یابد.

ساختار داخلی بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

این بلبرینگ ها از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

  • ساچمه
  • رینگ داخلی
  • رینگ خارجی
  • قفسه

در ساخت بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه از ساچمه استفاده می شود و عواملی مانند کیفیت و مقاومت بالا، داشتن قدرت تحمل فشار بالا، عملکرد بدون صدا و اصطکاک کم در هنگام تهیه بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه باید مورد توجه قرار گیرد. از بلبرینگ در صنایع مختلف استفاده می شو. صنعت خودرو سازی یکی از صنایعی است که از بلبرینگ به وفور استفاده می شود. بلبرینگ ها در کاهش اصطکاک و سهولت در چرخش بسیار موثر هستند.