بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ ایگرگ
اکتبر 22, 2019
بلبرینگ چشمی
اکتبر 22, 2019

بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای دارای حلقه‌های داخلی و خارجی هستند که نسبت به یکدیگر در جهت محور یاتاقان جابه‌جا می ‌شوند و این به معنی آن است که این بلبرینگ تماس زاویه ای، برای تحمل بارهای ترکیبی، یعنی بارهای شعاعی و محوری به طور همزمان طراحی شده اند که ظرفیت تحمل بار محوری بلبرینگ تماس زاویه ای با افزایش زاویه تماس افزایش می یابد و زاویه تماس به عنوان زاویه بین خط اتصال به نقاط تماس توپ و مسیرهای مسابقه در صفحه شعاعی، که در طول آن بار ترکیبی از مسیری به مسیر دیگر منتقل می شود و خطی عمود بر محور یاتاقان تعریف می شود. البته طول عمر بلبرینگ تماس زاویه ای، به طور قابل توجهی تحت تأثیر سستی یا سفتی است که یاتاقان ها در ابتدا بر روی آن تنظیم شده اند که اگر بلبرینگ ها به شدت از قبل بارگذاری شوند، اعوجاج الاستیک بیش از حد و احتمالاً خرابی در روانکاری، باعث سایش سریع بلبرینگ تماس زاویه ای می شود.

اجزاء بلبرینگ تماس زاویه ای

با این حال، مشخص شده است که درجه کمی از پیش بار بلبرینگ تماس زاویه ای که تمام بازی آزاد را در زمان ثابت به خود اختصاص داده است، در شرایط کاری شل می شود به طوری که غلتک ها تماس مثبت نوری با مسیرهای خود داشته باشند که این منجر به نورد خالص و در نتیجه عمر بهینه بلبرینگ تماس زاویه ای می شود که در اینجا لیستی از اجزاء فنی مربوط به بلبرینگ تماس زاویه ای وجود دارد مانند حلقه داخلی حلقه داخلی بلبرینگ است و این قسمتی است که مستقیماً روی شفت قرار می گیرد البته قسمت دیگر حلقه بیرونی است که نمای بیرونی بلبرینگ تماس زاویه ای را تشکیل می دهد و از آنجایی که معمولاً مانند حلقه داخلی حرکت نمی کند، وظیفه اصلی آن حفظ و محافظت از اجزای داخلی است.

همچنین مسیر داخلی و خارجی قسمت بیرونی حلقه داخلی و قسمت داخلی حلقه بیرونی است که معمولاً از یک مسیر شیاردار برای سهولت حرکت بلبرینگ تماس زاویه ای تشکیل شده است و توپ ها در امتداد مسیر مسابقه می چرخند تا اصطکاک حرکتی در بلبرینگ تماس زاویه ای را کاهش دهند. قاب نیز یک جدا کننده در مسیر مسابقه است که به حفظ فاصله یکنواخت توپ ها کمک می کند و البته یک بلبرینگ تماس زاویه ای کامل مکمل قاب ندارد، بلکه فضای باز به طور کامل توسط توپ های بلبرینگ گرفته می شود. بار شعاعی حداکثر نیروی عمودی که یک بلبرینگ تماس زاویه ای می تواند تحمل کند را اندازه گیری می کند و این نیرو منجر به حرکات چرخشی می شود و بار محوری حداکثر نیروی اعمال شده بر روی همان خط شفت را اندازه گیری می کند و باعث حرکات چرخشی بلبرینگ تماس زاویه ای می شود.

پیش بارگذاری یک بار محوری غیر کاربردی است که برای ایجاد ظرفیت بار بهینه، کاهش لغزش و افزایش دقت اجرا به بلبرینگ تماس زاویه ای اعمال می شود و زاویه تماس، شیب بین محل تلاقی توپ ها و مسیر مسابقه در امتداد صفحه شعاعی است که بلبرینگ تماس زاویه ای بسته به نیاز بار محوری، شیب جزئی بین 15-25 درجه دارند و زوایای تماس را می توان متناسب با هر بار محوری تنظیم کرد. همچنین بلبرینگ تماس زاویه ای از غلتک ها و حلقه های بلبرینگ ساخته می شوند و در حین کار، غلتک ها داخل حلقه ها می لغزند که این باعث می شود که منبع اصطکاک و نقطه ای باشد که معمولاً شکست در آن رخ می دهد و با استفاده از روان کننده بلبرینگ تماس زاویه ای بین این سطوح، گرمای تولید شده در اثر اصطکاک کاهش می یابد و طول عمر بیشتری را برای بلبرینگ تماس زاویه ای تضمین می کند.

عملکرد بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ تماس زاویه ای می توانند کاملاً باز، تا حدی محصور یا کاملاً محصور باشند و بلبرینگ تماس زاویه ای کاملاً باز کمتر در برابر عناصر محافظت می‌شوند، اما دسترسی آسانی را برای روانکاری و نگهداری ارائه می‌دهند و بلبرینگ تماس زاویه ای نیمه بسته دارای یک نگهدارنده هستند که از توپ های بلبرینگ در برابر آسیب محافظت می کند. حتی بلبرینگ تماس زاویه ای کاملاً محصور شده کاملاً در برابر عناصر محافظت می‌شوند، اما نگهداری از آنها آسان نیست و اگر به پایان چرخه خود برسند به جای تعمیر نیاز به تعویض دارد. بلبرینگ تماس زاویه ای دارای یک راهروی درونی و بیرونی و مجموعه ای از توپ ها است که بین مسابقه ها غلت می زنند و محور بلبرینگ تماس زاویه ای، یک زاویه در نقطه تماس بین توپ ها و مسیر مسابقه تشکیل می دهد و حلقه های داخلی و خارجی نامتقارن هستند و یک دیوار ضخیم تر از دیگری هستند که می تواند ترکیبی از بارهای شعاعی و محوری را تحمل کند و قادر است با سرعت های بسیار بالاتری نسبت به بلبرینگ شیار عمیق کار کند.

انواع بلبرینگ تماس زاویه ای

برخی از بلبرینگ های تماس زاویه ای متداول شامل بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه است که طراحی استفاده شده در بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفی به آن اجازه می دهد تا ظرفیت بارگذاری بالاتری را تحمل کند و یک فلنج نزدیک به زاویه تماس بالاتر است و در انتهای دیگر پایین می آید. اندازه زاویه تماس بر سرعت و قابلیت باربری بلبرینگ تماس زاویه ای تأثیر می گذارد و زاویه 40 درجه قابلیت بار محوری بالاتری دارد اما فقط برای سرعت ها و بارهای کمتر مناسب است که این بلبرینگ تماس زاویه ای مزایایی مانند ظرفیت بارهای زیاد به دلیل تعداد بیشتر توپ در بلبرینگ، ظرفیت اجرای عالی که امکان شتاب و کاهش سرعت بلبرینگ و برای استفاده در گیربکس ها، پمپ ها، موتورهای الکتریکی و کلاچ ها یا سایر کاربردهای پر سرعت ایده آل هستند. همچنین بلبرینگ تماس زاویه ای معمولاً در صنایع حمل و نقل مواد، ماشین ابزار، آسیاب فولادی و انرژی باد استفاده می شوند.

اگرچه بلبرینگ تماس زاویه ای می توانند بارهای رانش را فقط در یک جهت بپذیرند، اما می توانند در زوایای تماس تولید شوند و از این رو، بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه شبیه دو یاتاقان تک ردیفی است که پشت به پشت چیده شده اند و علاوه بر بارهای شعاعی و محوری، مزایای بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه شامل موارد ی است که توضیح خواهیم داد. در حالی که بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه معمولاً گران‌ تر از یاتاقان‌های تک ردیفی هستند، می ‌توانند در دراز مدت مقرون به صرفه‌ تر باشند و فضای محوری کمتری را اشغال کنید که زمانی مفید است که دو بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفی فضای زیادی را اشغال کنند و بارهای شعاعی و محوری را در خود جای می دهند.

کاربردهای بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ تماس زاویه ای از آنجایی که می تواند بارهای سنگین را تحمل کند، برای ماشین آلات سنگین و تجهیزات کشاورزی ایده آل می باشد و به همین جهت، این بلبرینگ تماس زاویه ای، به اجرای پمپ ها، موتورهای الکتریکی، گیربکس ها، آسیاب های فولادی، آسیاب های بادی، نوار نقاله ها و سایر کاربردهای پر سرعت کمک می کنند و بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه و پشت سر هم نیروی رانش یک طرفه را برای بارهای محوری فراهم می کنند که زاویه تماس جهت را هدایت می کند که شیب بار ترکیبی را نیز تعیین می کند و در مواقعی بلبرینگ تماس زاویه ای نیاز به بارگذاری اولیه دارد زیرا برای حذف بازی اضافی در حین نصب بلبرینگ، کاربران فشار باری به نام پیش بارگذاری را تحمل می کنند و بلبرینگ تماس زاویه ای نیاز به بارگذاری اولیه دارند زیرا باید در جهت از پیش تعیین شده برای بارهای محوری فعالیت کند.